Quan algú interessat per obtenir informació sobre cultura britànica busca a Google possiblement esperi que en primer lloc li sortirà una web del British Council o de la BBC, o bé la web d'alguna macroempresa dedicada al fabulós negoci de l'ensenyament de l'anglès. No és així. Si a Google hi poseu "british culture", amb cometes o sense, apareixerà en primer lloc la web d'una escola del comtat de Kent, la Woodlands Junior School (junior school, amb alumnes d'entre 7 i 11 anys).
Que la web d'un centre educatiu de primària estigui en la primera posició del rànking de Google en un tema tant ampli com aquest és una excel·lent demostració de l'interès general i de la utilitat que pot tenir una web dissenyada per donar suport a l'aprenentatge escolar. Constitueix un exemple destacadíssim de com la capacitat i les ganes de certs professors de crear recursos d'aprenentatge també pot tenir projecció externa, projecció que en aquest cas és realment molt gran. L'escola Woodlands està orgullosa, i amb raó, dels reconeixements de persones d'arreu del món, especialment del professorat i de les famílies que expliquen com han fet servir els materials i assenyalen que els hi han estat molt útils.
La web de l'escola Woodlands va ser creada per la senyora Mandy Barrow, professora que sabia ben poc d'Internet quan va començar, i que va deixar l'escola el 2004 per plantar-se com a consultora de TIC independent, però que continua afegint-hi informació i gestionant la web sense cost per al centre. Ara compta amb una teaching assistant del centre que s'encarrega de mantenir el diari escolar i la part relacionada amb la gestió.
Navegar per aquesta web és força il·lustratiu. L'escola es presenta oferint tres tours virtuals, de la mà de tres personatges de ficció. El primer itinerari fa una visita a les instal·lacions del centre. Són significatius el "centre d'oportunitats" per al treball individual i en petits grups amb assistents que donen suport als alumnes, i diverses àrees per al treball en grups petits. Compten amb una aula amb 32 ordinadors (l'aula d'informàtica no desapareix!) i amb ordinadors a totes les aules. L'escola disposa d'una àrea tranquil·la per als alumnes que a l'hora del pati volen pau i una àrea de natura gestionada per un "club del medi ambient". A la sala de professors hi ha sillons. El segon i el tercer tours virtuals se centren respectivament en com treballen els nens i nenes un dia normal de classe i en la història del centre, cultivant especialment el vincle amb els antics alumnes. La web de Woodlands també proporciona una guia de la vida escolar a Anglaterra.
Si heu clicat per veure aquesta web, haureu vist el que em sembla encara més important: al centre de la home page hi ha la frase següent: "El vostre fill té només una sola oportunitat de rebre una bona educació i el nostre objectiu és proporcionar-li". Aquesta declaració hauria de ser la regla àuria de tot el sistema educatiu. L'èmfasi en l'alumne com a persona i en el dret a gaudir d'una bona escolarització haurien d'estar en el centre de les pràctiques, els plantejaments i les declaracions sobre l'educació al nostre país, i a tots.
Acabo amb una comparació, no massa engrescadora. Amb les opcions "frase exacta" i "cerca en qualsevol llengua" activades, he posat "cultura catalana" a Google i m'he cansat de passar planes sense que sortís ni una sola web d'un centre educatiu, ni escolar ni universitari, a part de la UOC. Reflexionem ..., que deia aquell personatge del programa "Dinamita".
Ferran Ruiz Tarragó
frtarrago@gmail.com
3 comentaris:
No, sí ja reflexiono Ferran, ja reflexiono. Però a voltes me sorprenc a mi mateix pensant en borrar-me d'aquest petit, esbojarrat i estimat país nostre per fugir cap a terres antipodianes...
Salut!
marià :-)
Bon dia Ferran,
M'he permès fer una comparativa de les tres primeres pàgines que em dóna el Google amb "british culture" i "cultura catalana" i no m'ha semblat tan desfavorable.
Sota "british culture" surt, és cert, una escola en primer lloc. Després hi ha moltes pàgines individuals amb cosetes sobre folclore, pàgines de cursos d'idiomes, BBC i Channel 4, una guia de clubs nocturn, dues o tres pàgines en espanyol d'universitats i blocs. No apareix cap altra institució escolar no universitària.
Si miro "cultura catalana" m'apareix en primer lloc la fundació del Congrés de Cultura Catalana. També apareix la UOC, un institut de projecció exterior de la cultura catalana, presència catalana a fires del llibre, bastants cursos de cultura catalana. No apareix cap centre escolar no universitari.
Repassant les entrades, no detecto una gran diferència en la "qualitat" informativa o instructiva de les dues llistes -si exceptuem, és clar, la presència d'institucions tan potents com la BBC-
Crec, doncs, que l'aparició de la web escolar anglesa a la llista és una singularitat, més que una demostració de la debilitat comparativa de les nostres webs escolars.
Àngel,
El post era per fer notar la singularitat, com dius, d'aquesta web escolar. És realment destacat que un centre educatiu sigui la primera referència en un tema tant ampli com "british culture", que sigui la web més enllaçada per aquest concepte.
No he parlat de debilitat de les webs educatives catalanes: només de que no n'he vist cap que destaqui per un concepte anàleg com "cultura catalana". Trobo ben normal que aparegui la referència al Congrés de Cultura Catalana. Si no fos així ... I les universitats haurien de sortir-hi "a tope", no? Això si que em sembla la prova d'una certa debilitat.
Seguim parlant!
Publica un comentari a l'entrada