"Notes d'opinió" és un bloc amb informacions, punts de vista i opinions personals sobre les tecnologies de la informació, l'educació i la societat.

Qui desitgi ser avisat de les novetats només té que dir-ho frtarrago@gmail.com

Més informació

dijous, 14 de maig de 2009

Scratch i Crickets

Scratch és un entorn de programació resultat d'un projecte del famós Media Lab del Massachusetts Institute of Technology que té per objectiu permetre que els més petits emprin l'ordinador per crear històries animades, art interactiu i música, que implementin els seus propis jocs i que comparteixin les seves creacions amb les d'altres nens i nenes a través de la web. Amb Scratch els nens aprenen importants conceptes algorísmics mentre programen moviments, transformen imatges, mesclen clips de so i integren inputs de diversos tipus de sensors.

La decisió de posar recursos per desenvolupar aquest projecte respon a la idea de que l'èxit de les persones (en tant que protagonistes de les seves vides i de l'activitat de les empreses, de les comunitats i dels països) depén molt més de les seves capacitats creatives que no pas del volum de coneixements que acumulen (en un post anterior, citant F. Kupferberg, deia que "creativity is more important than competence"). Sembla que això també ho pensa Mitch Resnick, líder del projecte Scratch, que creu fonamental ajudar als infants i adolescents a dissenyar, a inventar i a expressar-se creativament, ajudant a construir una "societat creativa".

Fa un parell d'anys vaig tenir el goig de participar en una presentació d'Scratch a la Northeastern University feta pel propi Resnick a un grup petit de membres de la IFIP. Tanmateix poques vegades havia tornat a pensar-hi fins que fa uns dies el Servei de Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement del Departament d'Educació en va organitzar un sessió de presentació. Crec que estaria molt bé potenciar aquesta eina i la seva metodologia de treball, de manera que fossin més conegudes, i que els clubs de programació Scratch s'estenguessin pels centres educatius i es formessin xarxes col·laboratives de projectes com les que ja hi ha en molts països. Precisament d'aquí dos dies (el 16 de maig) se celebra el dia mundial de Scratch. El Citilab de Cornellà cel·lebra l'Scratch Day amb una sèrie de tallers per a nens i nenes i l'Escola Pia de Granollers organitza un taller per a pares i mares. Amb aquestes iniciatives un grapat de nens i nenes (i també d'altres més grans) gaudira molt jugant amb Scratch. De cara el futur estaria molt bé que l'any vinent l'activitat d'aquests pioners assolís un abast molt més gran.

Una altra eina per estimular la creativitat associada a un projecte del MIT Media Lab (Lifelong Kindergarten és el bonic nom del grup responsable, també associat a la "factoria Resnick") és Crickets. Els Crickets són petits dispositius programables que poden fer que certs objectes girin, s'encenguin i toquin música. A un Cricket se li poden connectar llums, sensors i motors i es senzill escriure programes informàtics per governar les seves accions. Els Crickets són veritables ordinadors que nenes i nens poden fer servir per crear escultures musicals, ninots que ballen, objectes interactius i d'altres invents artístics, tot aprenent en el procés creatiu importants idees de l'àmbit matemàtic, de les ciències i de l'enginyeria.

Crickets és el resultat basa en més d'una dècada de recerca educativa finançada per la National Science Foundation (NSF) dels Estats Units. Quant a concepte i finalitats té semblances amb el kit LEGO MindStorms, dissenyat especialment per fer robots. Tanmateix Crickets està dissenyat per fer creacions artístiques interactives i programables i es considera que té un ampli potencial per acostar les nenes als temes tecnològics dels quals massa sovint n'estan excloses.

Degudament promocionada i suportada, la parella Scratch-Crickets podria donar lloc a una reconceptualització de l'aproximació escolar i lúdica a les TIC (llunyana hereva de Logo), estimuladora de la creativitat, de la col·laboració i del sentit de pertinença i projecció del propi aprenentatge. Fins i tot, ho dic mig en broma i mig seriosament, podria servir per donar una mica més de substància a l'ús educatiu dels recentment promesos "ordinadors per a l'alumnat de cinquè de primària" ...

Salut.

Ferran Ruiz Tarragó

http://www.xtec.cat/~fruiz/