tag:blogger.com,1999:blog-37599801.post2369982226020541812..comments2023-12-12T17:40:12.722+01:00Comments on Notes d'opinió: Aus de pasFerran Ruiz Tarragóhttp://www.blogger.com/profile/12168249652114255355noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-39475149254285682092010-12-12T20:09:13.769+01:002010-12-12T20:09:13.769+01:00Crec que encara estem en el:
"Tot per al pobl...Crec que encara estem en el:<br />"Tot per al poble, però sense el poble"<br />Sovint tenim devant nostre un espectacle semblant: aus de pas, ignorants, poc madurs,...<br />La tecnocràcia i la burocràcia sòn presents arreu.jordi Guimhttps://www.blogger.com/profile/13002050014371794161noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-65161125991590370162010-12-12T12:28:48.503+01:002010-12-12T12:28:48.503+01:00Hola Ferran,
Aus de pas?
Vaja excusa de mal paga...Hola Ferran,<br /><br />Aus de pas? <br />Vaja excusa de mal pagador. <br />He tingut la sort de formar part de centres, en els qual aquestes aus de pas poden restar-hi de l'ordre de 20 o 30 anys. D'això, jo no en dirà aus de pas. Qui és realment una “au de pas”, són sovint aquelles persones que sense art ni ofici, es posen a governar i dirigir el futur de l'educació, amb les fluctuacions pròpies de la política, (si no tinc mala memòria en 6 anys han passat tres consellers i aviat en tindrem un altre). Això sí que són aus de pas.<br />Si les direccions dels centres són aus de pas, con pot ser que se'ls hi doni la importantíssima missió de traçar un projecte de centre, que determina, en un plaç, no breu, com serà el procés educatiu que s'hi farà? Com pot ser que se'ls hi doni el poder de determinar quin professorat hi formarà part del claustre? Les metodologies i tantes altres coses?<br />Seria exigible una mica més coherència per part de l'administració. <br />És bo que les direccions del centre, en tant que representants de la comunitat educativa, coneixedores de l'alumnat, de les seves característiques i les seves necessitats, coneixedores del professorat i de les seves possibilitats, coneixedores de l'entorn del centre, puguin participar de manera activa i amb gran nivell d'influència en tots els aspectes que determinen la vida del centre. No es trivial on estarà una escala, com seran les aules i els espais de definiran, quins materials s'hi fa servir, tot això condiciona posteriorment les dinàmiques i la vida quotidiana de la comunitat educativa.<br />O..... resulta que això de l'autonomia de centre i del poder de les direccions és una bona manera de treure responsabilitats a l'administració i disposar d'algú per sota a qui carregar les culpes dels seus errors?Unknownhttps://www.blogger.com/profile/12091808063926685883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-56739426601452914362010-12-12T11:53:48.049+01:002010-12-12T11:53:48.049+01:00L'autor ha eliminat aquest comentari.Narcís Viveshttps://www.blogger.com/profile/06839647256861951671noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-43529069493298890172010-12-12T11:53:18.594+01:002010-12-12T11:53:18.594+01:00Totalment d'acord amb el teu post "Aus de...Totalment d'acord amb el teu post "Aus de pas". No pot ser que això passiNarcís Viveshttps://www.blogger.com/profile/06839647256861951671noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-55693533927255129342010-12-12T08:46:12.684+01:002010-12-12T08:46:12.684+01:00Gràcies Ferran per aquesta “notes d’opinió”, a tot...Gràcies Ferran per aquesta “notes d’opinió”, a tots ens sobte però no ens estranya aquestes “aus de pas”, reflecteix una situació de fa molts anys, però no obliden que gràcies a l’empenta i iniciativa d’aquestes “aus de pas”, que com molt bé es diu son el pal de paller dels centres, aquestes s’aguanten. <br />He tingut la sort de poder fer des de zero un edifici escolar, et puc assegurar que quan el disseny està pensat per la activitat que es farà els resultats són espectaculars. <br /><br />Salutacions cordialsAlbert Garcia i Iglesiashttps://www.blogger.com/profile/13159746897129583233noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-80026470063805381722010-12-12T02:49:55.573+01:002010-12-12T02:49:55.573+01:00De vegades, grinyolen com portes velles les paraul...De vegades, grinyolen com portes velles les paraules...i no entenem res. <br /><br />Estem desconcertats/des. Si amb el Pla d' Autonomia de Centres hi ha tanta impotència per part de les direccions dels centres...com es sent el professorat? Ja fa temps que els claustres no són assamblearis...d' acord als nous temps potser és la millor manera de funcionar?!<br />I ara veig que una qüestió d' arquitectura de centre -i força important- s' escapa i es remet com sempre a l' ens abstracte que governa. Però veig victimisme i vull veure bona fe. <br /><br />Que una direcció de centre, de iure i de facto, creï i doni llocs de treballs (places fixes a dit en funció de l' interés del centre) no em quadra en aquest mur de lamentacions que he llegit.<br /><br />La reforma de l' escola pública, veig que passa per aquest tràngol directiu: haver de fer d' empresari , però poder permetre's el luxe de descarregar en ...l' Estat o la Generalitat i apel·lar a la bona fe i la voluntat com a defensa. <br /><br />Amb el victimisme només aconseguireu allunyar encara més la comunitat educativa, les persones que donen la cara a l' aula i amb les famílies. <br /><br />Desconcertants aquestes notes d' opinió. <br /><br />Maria JesúsMariahttps://www.blogger.com/profile/13583890974565448695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-6717976255300699902010-12-12T00:46:20.940+01:002010-12-12T00:46:20.940+01:00Absolutament d´acord amb l´article de Ferran Ruiz....Absolutament d´acord amb l´article de Ferran Ruiz. Els directors no han de ser considerats `aus de pas´ ni han de deixar que se´ls consideri així. Són LA clau de volta de l´edifici educatiu que és, ha de ser, un institut. Han de ser respectats i s´han de fer respectar.<br />Josep Varela i Serra (Lleida)Unknownhttps://www.blogger.com/profile/04736492652950764269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-39278501943201257112010-12-11T23:41:02.295+01:002010-12-11T23:41:02.295+01:00En fi estimat Ferran, sempre l'encertes amb bo...En fi estimat Ferran, sempre l'encertes amb bon criteriAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/08825473453949067156noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-51711321219334006012010-12-11T23:16:41.865+01:002010-12-11T23:16:41.865+01:00També en aquest tema estem d'acord Ferran.
Jo...També en aquest tema estem d'acord Ferran. <br />Jo també he viscut com a "au de pas" la construcció d'un edifici provisional i d'un de definitiu, i ara visc la complicació del manteniment, que aquest ja donaria per un altre post.<br />M'agrada quan defenses les direccions i tens raó quan, en un moment que sembla que tinguem superpoders, deixes evidència que encara hi ha molts temes, i dels rellevants per l'educació, on les aus de pas no hi tenim un paper a jugar.<br />Confiem en l'evolució!!<br />Una abraçada.<br />Imma ReguantImma Reguanthttps://www.blogger.com/profile/12417216018430684906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-47268381439171736872010-12-11T22:10:36.672+01:002010-12-11T22:10:36.672+01:00Hola Ferran,
com n'hem parlat algun cop ja co...Hola Ferran,<br /><br />com n'hem parlat algun cop ja coneixes la meva opinió al respecte. En particular almenys en un parell d'ocasions he fet arribar suggerències al Departament d'Educació per tal d'ampliar en concepte de disseny educatiu per afegir al disseny arquitectònic de construcció de nous centres escolars elements de configuració pedagògica associada als projectes educatius. <br /><br />Però ha estat inútil. Sempre m'he estrellat amb la "bíblia" de construccions: el plec de prescripcions tècniques que regeix la definició de requisits d'espais i instal.lacions del programa d'obres en base al qual es convoquen els concursos de licitació i adjudicació. Aquest programa relaciona per llei la dimensió, la tipologia i el nombre d'espais escolars (aules ordinàries, específiques, espais complementaris...) en funció de l'etapa escolar. I essencialment aquestes aules estan pensades per encabir de 25 a 35 alumnes amb un disposició clàssica en files i columnes equipats amb mobiliari tradicional de taules i cadires. <br /><br />Tot plegat determina en gran mesura l'entorn d'aprenentatge i les possibilitats d'optar per altres alternatives ja que aquesta arquitectura s'adequa perfectament a una concepció del temps escolar organitzada en fraccions horàries i a una distribució de professorat a raó de 1 per aula amb activitats en cubicles aïllats.<br /><br />El tema en realitat és força complex i més delicat del que sembla per les implicacions econòmiques que comporta. Només canviant l'arquitectura escolar no canviarà l'educació. Però si volem canviar l'educació caldrà canviar l'arquitectura escolar.<br /><br />Salutacions cordials,<br /><br />marià :-)<br />http://mcanosan.netMarià Cano Santoshttps://www.blogger.com/profile/15145149605340125103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-86528988333235248142010-12-11T20:28:09.198+01:002010-12-11T20:28:09.198+01:00Hola Ferran,
al meu institut ens trobem en la mate...Hola Ferran,<br />al meu institut ens trobem en la mateixa situació; ens han aprovat la construcció del nou centre, ens han llistat les instal·lacions i, fins ara, no hem pogut participar en cap moment en el projecte. A la meva familia hi ha uns quants/es arquitectes i, sempre, han dit que és imprescindible parlar molt amb qui ha de fer servir l'edifici, per viure-hi o treballar-hi.<br />Com sempre, l'entorn educatiu "is diferent"<br /><br />PeponPepon Negrehttps://www.blogger.com/profile/03999392296119893428noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-81442057253914438592010-12-11T20:25:54.672+01:002010-12-11T20:25:54.672+01:00Estic absolutament d'acord amb el teu comentar...Estic absolutament d'acord amb el teu comentari Ferran arran del cas tan crític i dissortadament comú que presentes.T'agraïm de nou pòstics com aquest, que sense cap mena de dubte ajuden a visualitzar cap a on s'haurien de dirigir les línies mestres del full de ruta de l'educació del segle XXI.<br />Necessitem visualitzar com mai, un procés d'innovació global i interdiciplinar entorn de l'educació, de caràcter no disruptiu, però sí autènticament transformatiu i implicatiu, que permeti superar en pocs anys determinades limitacions dels segles passats massa presents encara a les nostres escoles, des del moment en què les construim, fins que les omplim de contingut i estratègies d'aprenentatge. I certament, la dimensió arquitectònica-espacial dels espais escolars haurien d'haver fet ja un gir copernicà des de fa dècades. Algú fa anys, parlava ja de transitar, amb celeritat, d'una escola carregada arquitectònicament de capses de llumins, a una escola "rodona" i d'espais de connectivitat i comunicació interdisciplinar i intergeneracionals. Estic convençut que si avancéssimm plegats cap a una mirada dels elements "rellevants" de canvi necessaris (i aquest n'és un), avançaríem decididament en qualitat i innovació, i no ens perdriem discutint-nos en els racons perduts del bosc espès de les successives segregacions i mutilacions del repte educatiu que tenim sobre la taula.Rodona.Jordihttps://www.blogger.com/profile/16232067110550172089noreply@blogger.com