tag:blogger.com,1999:blog-37599801.post1467788642030681948..comments2023-12-12T17:40:12.722+01:00Comments on Notes d'opinió: Instituts STEMFerran Ruiz Tarragóhttp://www.blogger.com/profile/12168249652114255355noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-19416805008092020192010-02-05T11:36:42.545+01:002010-02-05T11:36:42.545+01:00Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-39321004841623587792009-12-30T13:33:36.641+01:002009-12-30T13:33:36.641+01:00Ferran,
La meva filla gran està a 4t d'ESO i é...Ferran,<br />La meva filla gran està a 4t d'ESO i és una apassionada de la ciència. Té professors que la motiven força però penso que l'escola, en general, té limitacions molt importants per estimular als alumnes que estarien encantats en aprofundir molt més en els coneixements científics. Jo he pensat moltes vegades que, a banda de les accions puntuals d'estimul i divulgació, caldria accions més estructurals. Jo he buscat força a veure si trobava alguna cosa per la meva filla i l'únic que he sabut localitzar és el projecte Stalmat, relacionat amb l'aprenentatge avançat de les matemàtiques. He buscat algun campus de ciència per a l'estiu i només he vist una iniciativa del ministeri que va començar l'any passat a Jaca i que no sé si tindrà continuïtat. La teva proposta em sembla realment estimulant. Potser es podria començar com a projecte pilot dins d'alguna escola i si la cosa progressa, crear estructures independents i especialitzades. Què cal fer? Com es pot començar?<br />Anna TarrachAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-33235334738940995962009-11-23T22:45:04.463+01:002009-11-23T22:45:04.463+01:00Hola,
molt d'acord amb l'exposat. Estem ve...Hola,<br />molt d'acord amb l'exposat. Estem veien com any darrera any, sols s'ajuda als alumnes amb mancances educatives, mentre que els que poden despuntar, s'avorreixen a les aules i fins i tot poden quedar despenjats del sistema educatiu. Amb aquest sistema difícilment tindrem "cantera" per a les universitats tècniques. Cal potenciar el batxillerat científic.<br />Endavant amb el STEM!Unknownhttps://www.blogger.com/profile/03732073817831181296noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-60712866126675094322009-11-23T21:45:27.288+01:002009-11-23T21:45:27.288+01:00Ferran,
La idea és bona....i no és nova. M'agr...Ferran,<br />La idea és bona....i no és nova. M'agrada tenir als alumnes amb centres segons el què vulguin estudiar.<br />Ensenyament ha reduit les assignatures de Tecnologia que hi havia fa dos anys. Anem enrera. <br />Instituts STEM?....caram jo vull ser professora d'un d'aquests instituts.<br />En el meu centre tenim una USEE. Alumnes amb discapacitats.Estan barrejats amb els altres estudiants. Creus que estan ben atesos?. Ells i els altres? Ja sé que hem de socialitzar-los, però no seria millor que rebessin un ensenyament especialitzat per potenciar totes les seves possibles capacitats?. Creem un STEM per ells?.<br />I què me'n dius dels que no volen estudiar?. També en fem un per ells i ens dediquem a ensenyar-los coses que els puguin fer servei?<br />Si. Estic d'acord amb tu. Totalment.<br />Fem STEMS per posar als alumnes on realment vulguin o puguin estar per desenvolupar, amb professorat addient, totes les seves capacitats.<br />I Ensenyament que s'aclareixi d'una vegada. <br />Moltes vegades he pensat quan desatesos poden arribar a estar avui dia els que podrien ser possibles bons científics si se'ls dediqués una quinta part (p.e.) del que es dedica a l'atenció a la diversitat per baix.<br /><br />Sé que a alguns no us agradarà aquest comentari, però hi ha una realitat a les aules i al sistema que ens aniria bé repassar. <br /><br />Abans hi havia "molts diversos STEMS" que funcionaven. Els nois i noies sabien exactament on es posaven quan triaven el centre per cursar el Batxillerat o la Formació Professional. I hi havia un nivell que ara sembla que ja no es pot demanar o exigir. <br /><br />Com a docent m'estan demanant allò que els que programen no saben ben bé com dur a terme.<br /><br />Si heu arribat fins aqui, us agraeixo l'interès.<br /><br />Bona nit.Carmehttps://www.blogger.com/profile/16313773889969791356noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-12356866341066843532009-11-23T18:44:43.172+01:002009-11-23T18:44:43.172+01:00L'autor ha eliminat aquest comentari.Marià Cano Santoshttps://www.blogger.com/profile/15145149605340125103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-6710103011613362452009-11-23T18:44:41.220+01:002009-11-23T18:44:41.220+01:00Hola Ferran,
en alguna ocasió jo també he pensat ...Hola Ferran,<br /><br />en alguna ocasió jo també he pensat en l'opció de disposar de centres de secundària especialitzats en ciències, igual que existeixen els que escolaritzen alumnes d'alt rendiment esportiu (com l'Institut del CAR) o amb talent artístic o musical (com l'Institut Joanot Martorell).<br /><br />Entenc que parlem de proporcionar solucions educatives ad-hoc per alumnat amb necessitats educatives especials ja siguin del tipus talent acadèmic, precocitat intelec·lectual o especialment dotats (veure l'informe <a href="http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/file.php?file=docs/atenci%F3%20diversitat/altes_capacitats.pdf" rel="nofollow">Castelló i arrida, Antoni.<br />Alumnat excepcionalinent dotat intel'lectualment.</a>) en l'àmbit STEM.<br /><br />Des d'aquesta perspectiva la proposta no és ni més ni menys descabellada que la de proporcionar centres d'escolarització especials per l'alumnat amb altres necessitats educatives o amb capacitats diverses. No cal insistir en dir que les resistències de l'administració educativa per adoptar aquesta mena de model (més allunyat del concepte d'escola inclusiva) han estat elevades i sembla que ho continuaran essent en un futur immediat.<br /><br />Estaràs d'acord en apreciar que optar per concentrar l'excel·lència en qualsevol àmbit comporta renúnciar a l'oferta massiva i la seva distribució territorial. En aquest sentit penso que una visió equilibrada de país requeria fer esforços per proporcionar una xarxa de centres STEM que permetés captar alumnat per exemple a menys de 100km de distància del seu lloc de residència familiar.<br /><br />D'altra banda, opino que redreçar l'escenari de vocacions científiques i tecnològiques en l'etapa d'ensenyaments superiors requereix alguna cosa més que disposar de centres STEM.<br /><br />Es requereix una política decidida d'impuls i suport a la R+D+i, que permeti sortides professionals (a l'empresa pública i privada) dignes per als nostres científics/enginyers; requereix recuperar la cultura de l'esforç entre el jovent, imprescindible en qualsevol àmbit però especialment en costoses carreres científiques (molts anys i pocs guanys...); amplificar la promoció i la divulgació de la ciència i la tecnologia...etc Si el nostre mercat laboral no valora especialment als científics/enginyers no és d'estranyar que tampoc hi hagi massa demanda per accedir als estudis.<br /><br />No hem d'oblidar que vivim en un món globalitzat, amb un mercat laboral global, poca broma. Si les empreses no troben els tècnics que necessiten, els contractaran fora. D'enginyers i científics de l'europa de l'est o del sudest asiàtic sembla poc probable que en faltin a mig i llarg termini. Segurament igual o més preparats que els autòctons i disposats a cobrar menys.<br /><br />Un bon exemple és la capacitat de l'Institut Indi de Tecnologia (ITI) de produir enginyers altament qualificats a cabassos. I és que paisos com Índia o Xina, amb poblacions de l'ordre dels mil milions de persones, només que 1 de cada 1000 habitants per promoció educativa estigui excepcionalment dotat per a la ciència i la tecnologia, això li proporciona una base potencial de més mig milió per any de genis científicotècnics. Amb una concentració de talent tan elevada qui pot competir a cop de talonari?<br /><br />En fi diria moltes coses més però crec que ja saps per on vaig...<br /><br />Salutacions cordials,<br /><br />marià :-)Marià Cano Santoshttps://www.blogger.com/profile/15145149605340125103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-41531613087804570532009-11-23T17:29:21.533+01:002009-11-23T17:29:21.533+01:00Ferran,
Molt d'acord amb la teva opinió. Però ...Ferran,<br />Molt d'acord amb la teva opinió. Però sense oblidar el que ja es fahttp://www.enginycat.cat/index.aspx<br />Enguany, després d'uns quants anys de davallada, el nombre d'estudiants ha pujat a les carreres d'enginyeries i de ciències. En alguns casos, fins i tot espectacularment. <br />En tot cas, el programa EnginyCat és una manera de començar a fer feina...<br />Una abraçada<br />Joan BadiaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-87100752725806623142009-11-23T05:43:39.244+01:002009-11-23T05:43:39.244+01:00Ben d'acord i endavant el STEM; o sigui potenc...Ben d'acord i endavant el STEM; o sigui potenciar "l'àmbit científic-matemàtic-tècnic, en el que s'inclou l'enginyeria, les telecomunicacions i la informàtica". Cal ja aquesta innovació.<br /><br />¡Felicitats!<br /><br />Salutacions.Toni Perulles i Rullhttps://www.blogger.com/profile/15951302828082716421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37599801.post-15287908782960382782009-11-23T05:41:07.906+01:002009-11-23T05:41:07.906+01:00L'autor ha eliminat aquest comentari.Toni Perulles i Rullhttps://www.blogger.com/profile/15951302828082716421noreply@blogger.com